Een waardeloze hotelbezetting, een leeg restaurant en lege zalen. Dit is het horrorbeeld van elke horecaondernemer en hotelier. Met als resultaat dat het personeel doelloos rondhangt en kosten uit de pan rijzen.
Marketing is niet het tovermiddel waardoor je de zaak direct volpompt met gasten. Je horecabedrijf moet sowieso aantrekkelijk zijn, de kwaliteit goed en de service gastvrij. Het concept dat je voert moet je gasten aanspreken en onderscheid zijn van de rest. Als je dan marketing inzet om dit goed naar buiten te brengen en te vertellen, dan heb je goud in handen.
Dus geen geschreeuw, geen losse flodders of snel cash binnen harken acties. En ook niet een beetje aan marketing doen en kijken wat erop af komt. Dat is als koken alsof je een drukke avond verwacht maar ondertussen de voordeur op slot houdt.
Je moet werken aan je zichtbaarheid, sympathie opwekken, gasten aan je binden en ze over je laten praten. Dan pas gaan je marketinginspanningen renderen. Dus:
Ik snap het wel dat je liever je tijd steekt in zaken die er voor jou toe doen. En dat zijn vaak de operationele zaken en de creatieve processen. Maar waarom zou je daar je energie insteken als te weinig mensen van het bestaan van je horecabedrijf afweten? Of als de gast liever voor een ander kiest omdat die zo tof communiceert?
Of misschien ben je al reuze actief in je marketing. Maar raak je niet de juiste snaar. Of maak je missers omdat er geen plan aan ten grondslag ligt. Want professionele marketing begint met een plan. (Geen A-team zonder plan 😉
Niet zo’n dikke pil die op de plank stof ligt te verzamelen, maar een stappenplan waarbij je stap voor stap zorgt voor hechte connectie met je doelgroep.
Niet zo van ik slinger wat de ether in en hoop dat mensen mij opmerken. Nee, je wilt dat mensen zitten te wachten op jouw marketing uitingen en er blij van worden als ze van je horen. Er is dus werk aan de marketing winkel.
Wat is de uitgangspositie? (0-meting)
Ik peil hoe je er qua marketing voor staat en bekijk direct wat jouw kansen zijn voor meer zichtbaarheid, meer klandizie en dus meer omzet.
Ik maak samen met jou een gedegen marketingplan voor de toekomst van jouw bedrijf. Hierdoor krijg je meer controle over je omzetstromen en de piek- en dal momenten.Wij kijken naar de positie in de markt, doelgroepen en welke slimme ‘moves’ en technieken wij kunnen inzetten om jouw marketing onweerstaanbaar te maken.
Wij zetten ‘funnel’ marketing in wat betekent dat wij eerst doordacht met hagel schieten om vervolgens in de roos te kunnen schieten.
Dit is waar de handen uit de mouwen worden gestoken. Een plan zonder uitvoering is namelijk niets meer dan een dom plan. Hannibal uit the A-team zou nu zeggen: ‘I love it when a plan comes together’
En omdat iedereen het makkelijkste leert in de praktijk train en begeleid ik de mensen die de marketing gaan uitvoeren ‘on the job’. Dus direct met de voeten in de klei en doen. Maar dan wel met een ervaringsdeskundige naast je die feedback en sturing geeft.
Wat komt zoal aan bod in zo’n uitvoerend traject? Je on- en offline marketing opzetten, kanalen en tools inrichten, marketing funnels optuigen, data interpreteren, website bouwen of onderhouden, SEO optimaliseren, actie’s bedenken, online ads inzetten enzovoort.
Het mooiste is dat je op deze manier de kennis & knowhow in je bedrijf borgt. En dat is voor de continuïteit van een bedrijf op z’n zachts gezegd best belangrijk.